ענייני משפחה אחרים

ערכאות שיפוטיות לענייני משפחה

בישראל קיימת תופעה משפטית ייחודית בה מתקיימות שתי ערכאות שיפוטיות שמוסמכות לדון במקביל בדיני משפחה: בתי המשפט לענייני משפחה (ראו גם חוק בית המשפט לענייני משפחה) ובתי הדין הדתיים. לכלל זה ישנו חריג אחד באופן לפיו הסמכות לדון בסוגיית הגירושין ומתן הגט כשלעצמם נתונה באופן בלעדי לבתי הדין הדתיים. כאשר מדובר בבני זוג ממוצא יהודי, סמכות זו נתונה לבתי הדין הרבני. אולם, לגבי יתר הסוגיות שכרוכות בהליכי הגירושין, כגון תשלומי מזונות חלוקת רכוש, משמורת ילדים וכיו"ב, קיימת סמכות מקבילה לשתי הערכאות הללו.

כתוצאה מכך נולדה תופעת "מירוץ הסמכויות". שכן, לפי החוק, בית הדין רבני שהוגשה בפניו תביעת גירושין, יהיה מוסמך לדון ביתר הסוגיות שנלוות להליכי הגירושין, במידה והן נכרכו כדין באותה תביעת גירושין, וכן כל עוד לא הוגשה תביעה לגביהם בפני בית המשפט לענייני משפחה. לפיכך, צדדים ששואפים לנהל את יתר התביעות הנלוות בפני בית הדין הרבני, מתוך מחשבה שהוא ייטיב עמם, או להיפך, לביהמ"ש מנסים להקדים את הצד שכנגד ולהגיש לפניהם את התביעות הנלוות בפני הערכאה אצלה הם מעוניינים כי עניינם ידון הערכאה אצלה יידונו ענייני הצדדים היא הערכאה אליה פנו קודם באותו עניין כיום ובשל חוק הגישור אשר אינו מאפשר הגשת תביעות באופן מיידי הרי שמרוץ הסמכויות נקבע לפי מי הגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך ראשון הוא אשר יוכל לקבוע לאיזו ערכאה תהיה הסמכות ויש לו מסגרת של 15 ימים מיום סגירת התיק יישוב הסכסוך לצד המגיש להגיש תביעות בדין קדימה. חוק הגישור החדש אשר ביקש לפתור את בעיית מרוץ הסמכויות בפועל העמיק אותה יותר בכך שהקדים אותה לשלב הגשת יישוב הסכסוך ומעבר לכך עוד 15 יום להגשת תביעות. בעצם יצר מרוץ סמכויות כפול.

לנוחיותכם, להלן ריכוז מגוון הטפסים הקשורים לענייני משפחה מאתר הרשות השופטת, הנהלת בתי המשפט.

זקוקים לעזרה בענייני משפחה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

מזונות אישה

לפי ההלכה היהודית, כאשר בני זוג נכנסים להליכי גירושין, הבעל מחויב לשלם לאשה תשלומי מזונות, במיוחד במידה והאישה איננה משתכרת כפי צרכיה, אלא תלויה בבעלה מבחינה כלכלית ולא עשתה דבר הפוגע במערכת הזוגית כגון בגידה. יחד עם זאת, חובת תשלום המזונות לאשה הינה חובה זמנית בלבד, שחלה על הבעל רק עד למתן הגט ומועד הגירושים בפועל.

יובהר כי תשלומי מזונות האישה הינם בנוסף לתשלומי מזונות הילדים שמוטלים על הבעל, ולא במקומם. ההבדל בין מזונות אישה לבין מזונות ילדים מתבטא בכך שלפי ההלכה היהודית, על הבעל לשלם מזונות ילדים גם לאחר הגירושין, ועד הגיעם של הילדים לגיל 18, בעוד שהוא פטור מלשלם מזונות אישה גם לאחר הגירושין, כאמור לעיל.

המקור החוקי האזרחי לחיוב הבעל בתשלום מזונות האישה קבוע בסעיף 2(א) לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), התשי"ט-1959, לפיו "אדם חייב במזונות בן זוגו לפי הוראות הדין האישי החל עליו, והוראות חוק זה לא יחולו על מזונות אלה". מכאן שכאשר מדובר בבני זוג יהודיים יש לפנות להלכה היהודית שקובעת את חובת תשלום מזונות האישה עד למועד הגירושין בלבד. יחד עם זאת, אין מניעה שהבעל ימשיך לשלם מזונות לאשה גם לאחר גירושיהם, אולם הדבר מותנה בקבלת הסכמתו החופשית לכך.

מטרת תשלומי המזונות הינה לאפשר לאשה להמשיך ולהתקיים באותה רמת חיים שהייתה לה במהלך תקופת הנישואים. לפיכך, סכום המזונות נקבע בהתאם לאותה רמת חיים, כך ככל שרמת חייה של האישה הייתה גבוהה יותר, כך גם יגדל סכום המזונות שייקבע. אולם, בעוד שהיקף החיוב במזונות הילדים חל על צרכיהם הבסיסיים, כגון מזון, לבוש, וקורת גג, היקף החיוב במזונות אישה חל גם על צרכיה הלא בסיסיים, כגון צרכי איפור, הוצאות לימודים, קוסמטיקה, הוצאות רכב וכיו"ב, וזאת בהתאם לרמת החיים שלה הורגלה בתקופת הנישואים, ולפי הכלל "עולה עמו ואינה יורדת". אולם, במידה והמדובר באשה שעובדת ומשכורתה מספיקה לכיסוי כל צרכיה, זכאי הבעל לטעון "מעשה ידיה יהיו תחת מזונותיה". כלומר, משכורתה מספיקה לכיסוי צרכיה כך שהבעל צריך להיות פטור מתשלום מזונותיה. במידה וקיים פער בין שכרה בין של האישה לעלות צרכיה, אזי הבעל יהיה מחויב לכסות את אותו הפער.

עומדים בפני החלטה? מתלבטים?

נשמח לספק לכם יעוץ מקצועי ודיסקרטי בכל נושא הקשור להסכמים במשפחה.